Óvodavezetők online szakmai műhelye a Mód-Szer-Tár-ban 2024-2025.
„A kihívás a vezetés számára a változás megteremtése és a növekedés elősegítése.” A műhelyfoglalkozásokkal az a célunk, hogy az óvodavezetőket érintő kihívások mentén az „egy cipőben járók” közös együttléte és együtt gondolkodása során a résztvevők kézzelfogható szakmai támogatást kapjanak a munkájukhoz. |
|
|
Leírás
A jogszabályi változásokból fakadó tennivalók, a szervezeti klímát is befolyásoló humán erőforrás biztosítása, valamint az óvodákban dolgozók korösszetételéhez is köthető egészségi és mentális állapotok okán is számos intézményvezetőnek nap mint nap nehéz megbirkóznia az egyébként csak egyre szaporodó feladataival. Számos kérdésre és problémára több jó válasz is létezik mely egyrészt pozitívum, ugyanakkor vezetőként olykor nagy próbatételt jelent egyrészt alkalmazkodni, másrészt a nap mint nap adódó problémákat megoldani.
Műhelyfoglalkozásaink alappillérei:
- A 2024-2025. nevelési év új kihívásai; Szakmai alapok megerősítése, az új teljesítményalapú értékelési rendszer bevezetése és működtetése, az oviKRÉTA tanulmányi rendszer megfelelő alkalmazása
- Az óvoda működését szabályozó pedagógiai és tanügyi alapdokumentumok a jogszabályi változások tükrében; szabályozó dokumentumok felülvizsgálata, korrekciója, új (?) szabályozó dokumentumok
- Generációk együtt az óvodában – Szemléletváltás a család-óvoda kapcsolatában, versenyfutás az idővel és az informatikai kihívásokkal – Fókuszban az emberközpontú szemlélet és az egymásra odafigyelő gyakorlat
A foglalkozások palettáját/tematikáját – a nevelési év során 6 alkalomra – úgy alakítottuk ki, hogy a már ismert elvárások és kihívások tükrében megoldásokat kínáljunk, ugyanakkor a foglalkozásokon jelen lévők megoszthassák egymással a tapasztalataikat, az aktuálisan felmerülő kérdéseikre pedig válaszokat, megoldásokat keressünk.
Tervezett online műhelyfoglalkozások hétfői napokon 8:00 tervezetten 11:00 óráig
2024. október 21.: „Aki nem tervez, a bukást tervezi meg.”
Tervezett témák:
1. A műhelyfoglalkozások tervezett témáinak áttekintése, a résztvevők javaslatai alapján kiegészítés, módosítás
2. A Munkaterv alappillérei → Ami a munkatervből kimaradt!? Módosítható- e a Munkaterv?
3. Mesterpedagógusok az óvodában
4. Mester- és Kutatóprogram megvalósításával kapcsolatos intézményvezetői vagy fenntartói feladatok
Tartalom:
1. A 6 foglalkozás tematikája
2. „Így is lehet” – Minta munkaterv 2024-2025. – Intézményi gyakorlatok
3. Mesterprogram - Fejlesztő program (testséma, lateralizáció) életkorok szerinti kidolgozása.
Előadó: Berkes Andrea Mesterpedagógus
4. Segédanyag csomag biztosítása a megvalósításával kapcsolatos intézményvezetői vagy fenntartói feladatokhoz
2024. november 25.: „Az lehet sikeres, aki tesz is valamit, mialatt a sikerre vár.”
Tervezett témák:
1. A szervezet fejlesztésének motorja az óvodaigazgató – Intézményi kapcsolatok az elfogadás tükrében
2. Az óvoda működését szabályozó pedagógiai és tanügyi alapdokumentumok a jogszabályi változások tükrében
Tartalom:
1. Szemléletformálás – Szervezet-fejlesztés
Előadó: Kovács Andrea köznevelési Mestervezető
2. SZMSZ, Házirend, Felvételi és mulasztási napló, PP, Csoportnapló, Fejlődési napló, Értékelési szabályzat, Etikai kódex, Gyakornoki szabályzat
2025. január 20.: „Az idő eljár, senkire nem vár.”
Tervezett témák:
1. Generációk együtt az óvodában (nagyszülők, gyermekek, szülők, nagyobb testvérek, pályakezdők, nyugdíj-közelben, és még …)
2. Az együttműködő pedagógus ismérvei
3. A pedagógiai munka értékelése – az eljárás aktuális feladatai I.
Tartalom:
1. Szemléletváltás a család-óvoda kapcsolatában és a humánerőforrás gondozásában, miközben versenyt futunk az informatikai kihívásokkal
Előadó: Bereczki Enikő generációs szakértő
2. Milyen a pedagógus amikor együttműködő? (teszt)
3. A teljesítményértékelés vezetői tapasztalatainak megosztása
2025. február 24.: „Majd holnap – „Az a szegény, a sikertelen, a boldogtalan, aki a leggyakrabban ejti ki a holnap szót”
1. A pedagógiai munka értékelése – az eljárás aktuális feladatai II.
2. Időgazdálkodási tapasztalatok és tippek nem csak óvodaigazgatók számára
Előadó: Lendvai Lászlóné intézményfejlesztő
Tartalom:
1. A teljesítményértékelés vezetői tapasztalatainak megosztása
2. Időgazdálkodás – Szemléletváltás, miközben versenyt futunk az idővel
2025. március 24.: „A változások innovációt követelnek, és az innováció haladáshoz vezet.”
Tervezett témák:
1. Informatikai kihívások az óvodában
2. A vezetői munka értékelése – az eljárás aktuális feladatai III.
Tartalom:
1.1. Felnőttek és gyermekek az informatika közelségében – Intézményi gyakorlat megosztása Előadó: szervezés folyamatban
2.1. Az oviKRÉTA tanulmányi rendszer óvodapedagógusi és vezetői tapasztalatainak megosztása
2.2. Az igazgatói teljesítményértékelés
→ szakértői tapasztalatok megosztása
→ a résztvevő óvodaigazgatók tapasztalatainak megosztása
2025. április 28.: „Azt hiszem, akkor lesz egy hegycsúcson igazán szép a kilátás, hogyha gyalog megyünk oda fel, megizzadunk, verejtékezünk és elfáradunk.”
Tervezett témák:
1. Értékelés az óvodában
- folyamataink működtetésének értékelése
- személyiségfejlesztés eredményességének értékelése
- gyermekek értékelése
- munkatársak értékelése
- az intézmény, mint szervezet értékelése
2. A Vezetői műhely értékelése, zárása
Tartalom:
1.1. Az éves beszámoló készítésének módszertana
Előadó: Lendvai Lászlóné intézményfejlesztő
1.2. Módszertani segédanyagok biztosítása az értékelési feladatok ellátásához.
2. Résztvevői reflexiók, javaslatok
A foglalkozásokon lehetőséget kívánunk biztosítani a résztvevők közötti tapasztalatcserére, kérdéseik felvetésére és megválaszolására is.
Akiknek ajánljuk: Kezdő és gyakorlott óvodaigazgatóknak és az óvodákban vezetői feladatokat ellátó kollégáknak.
Amit ígérünk: A műhelyfoglalkozásokon feldolgozásra kerülő tartalmak segítenek abban, hogy a vezetők tisztában legyenek az óvodákkal szembeni jogszabályi/szakmai elvárásokkal, a közeli és távolabbi kihívásokkal, valamint megoldási javaslatokat kaphatnak és segítő tartalmakat kapnak feladataik ellátásához.
Amit nem ígérünk: Igyekszünk fókuszálni a vezetői feladatellátást gátló és segítő tényezőkre, azonban, egy-egy téma mélységeiben történő kibontására kevésbé lesz lehetőség, ugyanakkor az előadók személyében új kapcsolatok kialakítására, új segítők óvodákba történő meghívására kerülhet sor.
A műhelyfoglalkozások résztvevői számára az egyes témákhoz/területekhez kapcsolódó szakmai tartalmakat (prezentációk, sablonok, minta dokumentumok stb.) a foglalkozásokat követően elektronikusan küldjük meg.
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő, köznevelési szakértő
Részvételi díj:
- Mind a 6 foglalkozáson való részvétel esetén 48.000 Ft + Áfa, bruttó 60.960 Ft/fő
- Egy foglalkozáson való részvétel 8.000 Ft+Áfa, bruttó 10.160 Ft/fő/alkalom
- A műhelyfoglalkozásaink mindegyikére jelentkezők és a képzés díját egy összegben kifizetők összesen br. 10.160 Ft kedvezményben részesülnek, azaz, egy műhelyfoglalkozáson díjmentesen vehetnek részt. (br. 50.800.-/6 alkalom)
Az ár tartalmazza az online részvétel lehetőségét, valamint a foglalkozáshoz kapcsolódó szakmai anyagokat, és a foglalkozásról készült videófelvételt.
Helyszín: Szeretjük a személyes találkozás erejét és hangulatát, azonban ma tudjuk, hogyan teremthetjük meg online formában is ezeket a kedvező feltételeket.
A szakmai ajánlat margójára:
Visszajelzések a 2023-2024. Vezetői műhelyek résztvevőitől:
- Sok megerősítést kaptam!
- Kis óvodának ez hatalmas segítség!
- Nagyon hasznos gondolatokat hallottam, kezdőként nagyon köszönöm a lehetőséget!
- Várom a következő alkalmat, mert mindig van legalább egy-két olyan hiányosságom a napi gyakorlatban, amire itt választ kaptam. Köszönöm. :)
- A hallottak segíteni fogják a munkámat, és megerősítést is kaptam.
- Fantasztikus volt a mai nap kedves Ani!
- Köszönöm szépen!
- Köszönöm a hasznos délelőttöt, mindig töltekezek belőle!
- Nagyon hasznos, fontos, és gyakorlatias információk birtokába jutottam.
- Hálás köszönet! Nagy segítséget kaptam a dokumentumok átfogó felülvizsgálatára.
- Köszönöm, hogy itt lehettem, nagyon jó hogy vagytok, és hogy megtudjuk beszélni! Hasznos volt, tartalmas délelőttöt töltöttem veletek! Egy rövid kérdés: honnan lesznek laptopok az oviKRÉTA alkalmazásához?!
JELENTKEZÉSI LAP
(Lehetőség van egy-egy alkalomra jelentkezni, de mind a 6 alkalomra is.)