Pedagógiai asszisztensek intenzív továbbképzése a Mód-Szer-Tár-ban
Pedagógiai asszisztensi továbbképzésünk kiemelt célja a nevelési és gondozási feladatok ellátását segítő kollégák szakmai, módszertani és mentális megsegítése, hogy minél magabiztosabban tudjanak reagálni a mindennapi kihívásokra. |
|
|
Leírás
A pedagógiai munkát segítő pedagógiai asszisztensek, dajkák és intézménytitkárok szakmai továbbképzésében az immár 14 éves Mód-Szer-Tár országos szinten is kiemelkedik a pedagógiai szolgáltatók köréből. Ezúttal az óvodákban egyre inkább kulcsszerepet betöltő pedagógiai asszisztensek szakmai megsegítését tűztük a zászlónkra.
A nyári hónapokban lefolytatott kérdőíves felmérés eredményeként – figyelembe véve az igényeket – egy hétvégi és egy hétközi továbbképzési csoportot indítunk oly módon, hogy a harmadik, és egyben záró foglalkozás a két csoport összevonásával szombati napon, jelenléti formában és Budapesten, a Budai Várban működő óvodában kerül lebonyolításra
Az intenzív továbbképzés időpontjai:
1. csoport |
2023.10.14. (szombat) |
2023.11.11. (szombat) 8:00-13:00 óra online |
2023.11.25. (szombat) 10:00-15:00 óra Budapest, I. kerület |
2. csoport |
2023.10.18. (szerda) |
2023.11.15. (szerda) 8:00-13:00 óra online |
2023.11.25. (szombat) 10:00-15:00 óra Budapest, I. kerület |
A továbbképzés tervezett témái:
1. foglalkozás:
1. A pedagógiai asszisztens foglalkoztatásának jogszabályi háttere, jogszabályi erővel bíró, és intézményspecifikus szakmai elvárások
- Foglalkoztatás
- Képzési követelmények
- Munkaköri leírás, munkarend
- Feladatellátás óvodapedagógusi munkarendben
2. Az intézmény fő szabályozó dokumentumai – Kapcsolódás a dokumentumokhoz, azok ismerete, hatásai
- Az óvodai nevelés országos alapprogramja – Mit üzen az alapprogram a pedagógiai asszisztenseknek?
- SZMSZ, Házirend, PP, Felvételi és mulasztási napló, Munkaterv, Csoportnapló, Fejlődési napló, Értékelési Szabályzat, Adatkezelési szabályzat, Hőségriadó terv
- A pedagógiai asszisztens dokumentációs tevékenységei, feladatai
- A pedagógiai információk áramlásának csatornái intézményi és csoport szinteken
3. SNI gyermekek integrálása az óvodában
- Autista gyermek a csoportban, az óvodai közösségben → Intézményi gyakorlatok bemutatása
4. Nehezen kezelhető gyermekek a csoportban – Problémamegoldás, konfliktuskezelés a
Választások kereke módszerrel.
5. Életerősítő, vitalitást serkentő generátorok – Túlélési stratégiák
2. foglalkozás:
1. Pedagógiai asszisztens kompetenciák
2. Értékelés az óvodában
- A pedagógiai asszisztens munkájának értékelése: A pedagógiai munka értékelésének jogszabályi háttere
- Mérőeszköz pedagógiai asszisztensi kompetenciák önértékeléséhez, vezetői értékeléséhez, fejlesztéséhez
- A gyermekek értékelése
- Hogyan segíthetik a pedagógiai asszisztensek a gyermekek önértékelési és önérvényesítési képességeinek fejlesztését? /A továbbképzés részvevői díjmentesen vehetnek részt a Pedagógiai asszisztensek VIII. Országos Konferenciáján a Mód-Szer-Tár-ban c. rendezvényen. Bővebb információ ITT, illetve www.mod-szer-ta.hu honlapunkon érhető el./
- A gyermekek önértékelési képességét fejlesztő játékok, játékos feladatok
3. Gyermekmegismerési technikák – Szociális kompetenciák (neveltségi szint)
- A gyermekek iskolai beilleszkedését és tanulását is támogató szociális kompetenciák
- Szociális kompetenciák pedagógiai asszisztensek által történő mérési gyakorlatának bemutatása, valamint a mérési eredmények hasznosíthatóságának megismerése
- Szociális kompetenciákat fejlesztő játékok
4. A pedagógiai asszisztensek szerepe, feladatai a fenntarthatóságra nevelés területén – Intézményi jó gyakorlatok megosztása
5. Kreatív ötletek – Résztvevők által javasolt tartalmak: Vizuális technikák, Játékok, Játékos feladatok
3.foglalkozás:
1. Gyermekmegismerési technikák
- Az iskolai tanulás szempontjából elengedhetetlen készségek és képességek
- DIFER – Megfigyelés vagy mérés? – Ismerkedés a DIFER (Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer) mérőeszköz csomaggal, a 7+2 képességterület tesztjeivel
2. Képességfejlesztő játékok, játékos feladatok
3. Kreatív ötletek – Résztvevők által javasolt tartalmak: Vizuális technikák, Játékok, Játékos feladatok
4. Diabéteszes gyermek a csoportban, az óvodai közösségben → Amit a pedagógiai asszisztensnek az allergiáról feltétlenül tudnia kell → Intézményi gyakorlat bemutatása
5. Kulturális program: A Szent István–terem és a hozzá tartozó kiállítás megtekintése, séta a Budai Várban
Tervezett előadók, segítők:
- Vasas Dezsőné Ildikó szaktanácsadó, mentor, az Óvodavezetők online műhelyének szakmai vezetője
- Lendvai Lászlóné Ani köznevelési szakértő, intézményfejlesztő
- Kovács Orsolya gyógypedagógus
- Török Ágota óvodapszichológus
- Dömse Beatrix és Matyikó Monika pedagógiai asszisztensek
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
Hogy kiket várunk?
Kezdő és már korábban a pályára került pedagógiai asszisztenseket, akik rendelkeznek, vagy még nem rendelkeznek OKJ-s szakképesítéssel, azonban frissíteni, bővíteni szeretnék ismereteiket, esetleg óvodapedagógiai tanulmányok előtt állnak és szeretnének elmélyülni, jobban megismerni egy-egy nevelési területet, és magabiztosabbak akarnak lenni a gyakran kihívásokkal teli hétköznapokon.
Az intenzív továbbképzés résztvevői az alábbi tartalmakat kapják meg: A feldolgozásra kerülő témákhoz kapcsolódó előadások prezentációit és egyéb szakmai tartalmakat, melyeket mindig a foglalkozást követően, e-mailben küldünk meg.
A továbbképzés költsége: 40.000 Ft + Áfa/fő, bruttó 50.800 Ft/fő azonban abban az esetben, ha egy óvodából legalább 3 kolléga vesz részt a továbbképzésen 30.000 Ft + Áfa/fő, bruttó 38.100 Ft/fő.