Pedagógiai asszisztens műhely I-II. a Mód-Szer-Tár-ban szakmai anyagai – Autista gyermek az óvodai csoportban (2025.)
A Pedagógiai asszisztensek VIII. Országos Konferenciáján végzett előzetes igénymérés eredményeként – az elmúlt évhez hasonlóan – ismét az óvodai csoportba járó „más”, köztük az autista gyermekekkel való foglalkozás megsegítésére esett a kollégák választása. |
|
|
Leírás
Az ország számos óvodájában pedagógiai asszisztensek is segítik a BTMN és SNI gyermekek integrációját, nevelését. Számukra a leggyakoribb kihívások között szerepel az autista gyermekek sikeres integrációjának szakszerű támogatása.
Autista gyermek az óvodai csoportban címmel egymást követő két pénteki napon (2025.03.28-án és 04.04-én) szerveztünk a pedagógiai asszisztens kollégák számára műhelyfoglalkozásokat. Meghívott előadónk Kovács Orsolya gyógypedagógus, aki sok éves óvodai múlttal rendelkező, és tapasztalt fejlesztő szakember. Az egymáshoz szorosan kapcsolódó, azonban külön-külön is jól értelmezhető műhelyfoglalkozások során (első alkalommal az elméleti háttérre, a másodikon pedig a gyakorlati megvalósításra fókuszálva) – elsősorban saját tapasztalataira és élményeire alapozva az alábbi tartalmak kibontására, és a résztvevők igényei szerint interaktív feldolgozására került sor:
- a legszükségesebbnek elméleti háttér bemutatása,
- milyen beavatkozási stratégiák közül választhatunk,
- viselkedéstechnikák,
- akadálymentes (protetikus) környezet kialakítása, biztosítása,
- a pedagógiai asszisztens motivációja – Miért tegyem?
- az autista gyermek jutalmazása,
- az önállóság fejlesztésének lehetőségei,
- a napirend fontossága,
- a szociális készségek fejlesztésének lehetőségei,
- a viselkedésszabályozó kártyák jelentősége, alkalmazása,
- kommunikációs nehézségek.
I. műhelyfoglalkozás: Autista gyermek az óvodai csoportban – fókuszban az elméleti háttér
II. műhelyfoglalkozás: Autista gyermek az óvodai csoportban – fókuszban a gyakorlati megvalósítás
Meggyőződésünk, hogy a „más” – köztük az autista – gyermekek integrálásának fontos feltétele, hogy az egy csoportban dolgozó, illetve a gyermek nevelésében részt vevő valamennyi felnőtt között intenzív együttműködés legyen: A megbeszélt szabályokat és alapelveket mindenki egységesen tartsa be és ugyanúgy hajtsa végre, a szükséges „segédeszközöket” pedig a nevelés minden területén egyaránt használják. Ezen alapelv érvényesítésében a pedagógiai asszisztenseknek is kiemelt szerepük és feladatuk van.
Ehhez kívánunk hathatós segítséget nyújtani a gyakorlati megvalósításokra fókuszáló műhelyfoglalkozásokon, ahol lehetőség nyílt a hozott gondok és problémák megbeszélésére is.
A foglalkozásokról videófelvétel készült, melyet a kapcsolódó prezentációkkal együtt otthon újra megnézhetők/hallgathatók , illetve lehetőség nyílik a tartalmak óvodapedagógusokkal és dajkákkal történő feldolgozására is.
Akiknek ajánljuk: óvodai pedagógiai asszisztensek, óvodapedagógusok
Előadó: Kovács Orsolya gyógypedagógus
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
A műhelyfoglalkozások szakmai anyagai:
I. alkalom
- A (gyógy)pedagógiai asszisztens szerepe a sajátos nevelési igényű és a „más” gyermekek nevelésében (prezentáció)
- Autizmus
- A műhelyfoglalkozásról készült videófelvétel
II. alkalom
- Autista gyermek a csoportban – Intézményi gyakorlatok bemutatása (prezentáció)
- A műhelyfoglalkozásról készült videófelvétel
A szakmai ajánlat margójára: „Fontos tudni, hogy neki pont olyan nehéz veled élnie, mint neked vele. Sőt, neki talán nehezebb.”