Pedagógiai asszisztens műhely I-II. a Mód-Szer-Tár-ban – „Más” gyermek az óvodai csoportban (25.03.28.és 04.04.)
A Pedagógiai asszisztensek VIII. Országos Konferenciáján végzett előzetes igénymérés eredményeként – az elmúlt évhez hasonlóan – ismét az óvodai csoportba járó „más”, köztük az autista gyermekekkel való foglalkozás megsegítésére esett a kollégák választása. |
|
|
Leírás
Az ország számos óvodájában pedagógiai asszisztensek is segítik a BTMN és SNI gyermekek integrációját, nevelését. Számukra a leggyakoribb kihívások között szerepel az autista gyermekek sikeres integrációjának szakszerű támogatása.
Autista gyermek az óvodai csoportban címmel egymást követő két pénteki napon szervezünk a pedagógiai asszisztens kollégák számára műhelyfoglalkozásokat. Meghívott előadónk Kovács Orsolya gyógypedagógus, aki sok éves óvodai múlttal rendelkező, és tapasztalt fejlesztő szakember. Az egymáshoz szorosan kapcsolódó, azonban külön-külön is jól értelmezhető műhelyfoglalkozások során (első alkalommal március 28-án az elméleti háttérre, április 4-én pedig a gyakorlati megvalósításra fókuszálva) – elsősorban saját tapasztalataira és élményeire alapozva az alábbi tartalmak kibontására, és a résztvevők igényei szerint interaktív feldolgozására kerül sor:
- a legszükségesebbnek elméleti háttér bemutatása,
- milyen beavatkozási stratégiák közül választhatunk,
- viselkedéstechnikák,
- akadálymentes (protetikus) környezet kialakítása, biztosítása,
- a pedagógiai asszisztens motivációja – Miért tegyem?
- az autista gyermek jutalmazása,
- az önállóság fejlesztésének lehetőségei,
- a napirend fontossága,
- a szociális készségek fejlesztésének lehetőségei,
- a viselkedésszabályozó kártyák jelentősége, alkalmazása,
- kommunikációs nehézségek.
Meggyőződésünk, hogy a „más” – köztük az autista – gyermekek integrálásának fontos feltétele, hogy az egy csoportban dolgozó, illetve a gyermek nevelésében részt vevő valamennyi felnőtt között intenzív együttműködés legyen: A megbeszélt szabályokat és alapelveket mindenki egységesen tartsa be és ugyanúgy hajtsa végre, a szükséges „segédeszközöket” pedig a nevelés minden térületén egyaránt használják. Ezen alapelv érvényesítésében a pedagógiai asszisztenseknek is kiemelt szerepük és feladatuk van.
Ehhez kívánunk hathatós segítséget nyújtani a gyakorlati megvalósításokra fókuszáló műhelyfoglalkozásokon, ahol lehetőség nyílik a hozott gondok és problémák megbeszélésére is.
A foglalkozásokról videófelvétel készül, melyet a kapcsolódó prezentációkkal együtt otthon újra megnézhetnek/hallgathatnak a résztvevők, illetve lehetőség nyílik a tartalmak óvodapedagógusokkal és dajkákkal történő feldolgozására is.
Előadó: Kovács Orsolya gyógypedagógus
Akiknek ajánljuk: óvodai pedagógiai asszisztensek, óvodapedagógusok
I. Autista gyermek az óvodai csoportban – fókuszban az elméleti háttér
Időpont: 2025. március 28., péntek 8:00-11:00-óráig
II. Autista gyermek az óvodai csoportban – fókuszban a gyakorlati megvalósítás
Időpont: 2025. április 4., péntek 8:00-11:00-óráig
Helyszín: Online, Google Meet alkalmazással. Az előadáson való részvételhez a linket a műhelyfoglalkozást megelőző napon küldjük meg.
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
A műhelyfoglalkozások résztvevői az alábbi tartalmakat kapják meg elektronikus formában:
2025. március 28.:
- A (gyógy)pedagógiai asszisztens szerepe a sajátos nevelési igényű és a „más” gyermekek nevelésében (prezentáció)
- A műhelyfoglalkozásról készült videófelvétel
- Önértékelésre alapozott teljesítményértékelés – Értékelőlap – Pedagógiai asszisztens (mérőeszköz releváns kiemelésekkel)
2025. április 4.:
- Autista gyermek a csoportban – Intézményi gyakorlatok bemutatása (prezentáció)
- A műhelyfoglalkozásról készült videófelvétel
- Önértékelésre alapozott teljesítményértékelés – Értékelőlap – Pedagógiai asszisztens (mérőeszköz releváns kiemelésekkel)
Részvételi díj: 5.500 Ft + Áfa bruttó 6.985 Ft/fő/alkalom
Mind a két alkalomra jelentkezés esetén 10.000 Ft+Áfa/fő, bruttó 12.700 Ft/fő/2 alkalom
A szakmai ajánlat margójára: „Fontos tudni, hogy neki pont olyan nehéz veled élnie, mint neked vele. Sőt, neki talán nehezebb.”