Pedagógiai asszisztens-műhely a Mód-Szer-Tár-ban – „Más” gyermek a csoportban, szakmai anyagai
Az elmúlt év műhelyfoglalkozásai, valamint a Pedagógiai asszisztensek intenzív továbbképzése programokon részt vett kollégák igényei és javaslatai alapján az óvodai csoportba járó „más” gyermekekre, köztük az autista gyermekekre fókuszálunk, melynek során a mindennapi munkájukhoz kaphattak hathatós segítséget a résztvevők. |
|
|
Leírás
Az ország számos óvodájában pedagógiai asszisztensek is segítik a „más” (BTMN, SNI) gyermekek integrációját, nevelését. Számukra a leggyakoribb kihívások között szerepel számukra a „más gyermekek” sikeres integrációjának szakszerű támogatása.
Autista gyermek az óvodai csoportban címmel tartott előadást a műhelyfoglalkozás előadója, aki tapasztalt fejlesztő szakember. Az előadás során elsősorban saját tapasztalataira és élményeire alapozva – több más mellett – az alábbi tartalmak kibontására, és a résztvevők igényei szerint interaktív feldolgozására került sor:
- a legszükségesebbnek elméleti háttér bemutatása
- milyen beavatkozási stratégiák közül választhatunk
- viselkedéstechnikák
- akadálymentes (protetikus) környezet kialakítása, biztosítása
- a pedagógiai asszisztens motivációja – Miért tegyem?
- az autista gyermek jutalmazása
- az önállóság fejlesztésének lehetőségei
- a napirend fontossága
- a szociális készségek fejlesztésének lehetőségei
- a viselkedésszabályozó kártyák jelentősége, alkalmazása
- kommunikációs nehézségek
Meggyőződésünk, hogy a „más” – köztük az autista – gyermekek integrálásának fontos feltétele, hogy az egy csoportban dolgozó, illetve a gyermek nevelésében részt vevő valamennyi felnőtt között intenzív együttműködés legyen: A megbeszélt szabályokat és alapelveket mindenki egységesen tartsa be és ugyanúgy hajtsa végre, a szükséges „segédeszközöket” pedig a nevelés minden területén egyaránt használják. Ezen alapelv érvényesítésében a pedagógiai asszisztenseknek és a dajkáknak is kiemelt szerepük és feladatuk van.
Ehhez kívántunk hathatós segítséget nyújtani a gyakorlati megvalósításokra fókuszáló műhelyfoglalkozáson, ahol lehetőség nyílt a hozott gondok és problémák megbeszélésére is.
A foglalkozásról hangfelvétel készült, melyet a kapcsolódó prezentációkkal együtt otthon újra megnézhetnek/hallgathatnak a résztvevők, illetve lehetőség nyílik a tartalmak óvodapedagógusokkal és dajkákkal történő feldolgozására is.
Előadó: Kovács Orsolya gyógypedagógus
Akiknek ajánljuk: óvodai pedagógiai asszisztensek, óvodapedagógusok
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
A csomag az alábbi anyagokat tartalmazza:
- Autista gyermek az óvodai csoportban előadás videófelvétele
Előadó: Kovács Orsolya gyógypedagógus
Az előadás prezentációi (PDF):
- A (gyógy)pedagógiai asszisztens szerepe a sajátos nevelési igényű gyermekek nevelésében és a „más” gyermek nevelésében
- Autizmus
- Autista gyermek a csoportban – Intézményi gyakorlatok bemutatása
A szakmai ajánlat margójára: „Fontos tudni, hogy neki pont olyan nehéz veled élnie, mint neked vele. Sőt, neki talán nehezebb.”