Óvodai éves beszámoló/értékelés a jogszabályi elvárások tükrében (javasolt segédanyag sablon csomag) – a 2023/2024. nevelési évre aktualizáltan –
Az éves beszámoló felépítése teljes mértékben, szempontjai pedig az évenként kötelező vagy aktuális tartalmak beépítésével igazodik az önértékelési kézikönyvben is megjelenített elvárásokhoz.
|
|
|
Leírás
A segédanyag csomag erénye, hogy nem hagyja magára a vezetőt az éves beszámoló elkészítésében, melyet az óvodapedagógusi, és az óvodapedagógusok által szolgáltatott adatok és szakmai tartalmak összegzésére készült sablonok segítik. Így az óvoda igazgatója a pedagógusok és a pedagógiai munkát segítő kollégák, valamint a vezetőtársak bevonásával készítheti el az óvoda éves értékelő beszámolóját.
A szakmai elvárások szerinti tartalmak értékelése során a minőségügyi szemlélet érvényesítésére ösztönzünk.
Erősségek:
Fejleszthetőségek:
Fejlesztési javaslatok:
Az egyes elvárások elemző értékelései a következő nevelési év munkatervéhez is megfelelő alapul szolgálhatnak, ugyanakkor a bevezetésre kerülő teljesítményértékelési rendszer részeként kötelezően meghatározandó személyes teljesítménycélok számos esetben kapcsolódhatnak majd a beszámolóra épített munkatervi tartalmakhoz.
Az óvodai éves beszámoló területei és kötelező tartalma:
1. Pedagógiai folyamatok
1.1. Az éves munkaterv összhangban van a stratégiai dokumentumokkal és a munkaközösségek terveivel.
1.2. A nevelési év végi beszámoló megállapításai alapján történik a következő nevelési év tervezése.
1.3. A pedagógiai programnak és az egyéni fejlesztési terveknek megfelelően történik az egyénre szabott értékelés, amely a gyermekek fejlődés állapotát értékelő dokumentumban (helyben szokásos módon) nyomon követhető.
1.4. A gyermekek eredményeiről fejlesztő céllal folyamatosan visszacsatolnak a gyermekeknek és szüleinek/gondviselőjének.
2. Személyiség- és közösségfejlesztés
2.1. Az intézmény vezetése és érintett pedagógusa információkkal rendelkezik minden gyermek szociális helyzetéről.
2.2. A szülők a megfelelő kereteken belül részt vesznek a közösségfejlesztésben.
2.3. Az energiafelhasználás csökkentéséről és a közüzemi szolgáltatások igénybevételének optimalizálásáról szóló helyi intézkedések pedagógiai munkát érintő vonzatai és eredményei.
3. Az intézményben folyó pedagógiai munkával összefüggő eredmények
3.1. Nyilvántartják és elemzik az intézményi eredményeket:
- A helyben szokásos megfigyelések mérések eredményeit.
- A nevelési év végi eredményeket – nevelési területre, adott évre vonatkozóan
- Esetleges „versenyeredményeket”: sportverseny, rajzverseny stb.
- Elismeréseket, kitüntetéseket.
- Elégedettség mérések eredményeit (szülő, óvodapedagógus stb.).
- Stb.
4. Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció
4.1. Az óvodapedagógusok szakmai csoportjai maguk alakítják ki működési körüket, önálló munkaterv szerint dolgoznak; a munkatervüket az intézményi célok figyelembe vételével határozzák meg.
4.2. Az intézmény munkatársai számára biztosított a munkájukhoz szükséges információkhoz és ismeretekhez való hozzáférés.
5. Az intézmény külső kapcsolatai
5.1. Az intézmény a helyben szokásos módon tájékoztatja külső partnereit (az információátadás szóbeli, digitális vagy papíralapú).
5.2. A partnerek tájékoztatását és véleményezési lehetőségeinek biztosítását folyamatosan felülvizsgálják, visszacsatolják és fejlesztik.
6. A pedagógiai munka feltételei
6.1. Az intézmény rendszeresen felméri a pedagógiai program megvalósításához szükséges infrastruktúrát, jelzi a hiányokat a fenntartónak.
6.2. Az intézmény rendszeresen felméri a szükségleteket, reális képpel rendelkezik a nevelő-tanító munka humánerőforrás szükségletéről.
6.3. A humánerőforrás szükségletben bekövetkező hiányt, a felmerült problémákat idejében jelzi a fenntartó számára.
7. A kormány és az oktatásért felelős miniszter által kiadott ONAP-ban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott céloknak való megfelelés
Az ismert értékelési módszereken túl egy kevésbé ismert minőségjavító módszer, a „Tavaszi nagytakarítás” alkalmazását is javasoljuk, melynek során számba vehetők:
- a már régóta alkalmazott, de kissé elavult („múzeum”),
- a fölöslegessé vált („lomtár”),
- a fontos és jól működő (megtartandó),
- valamint a jövőkép megvalósítása szempontjából fontos, de nem elég hatékonyan működő („javítóműhely”) intézményi folyamatok, együttműködési formák stb.
A beszámolósablonok tartalmai tovább bővíthetők, igény szerint pedig az intézmény méretének és szervezeti működésének megfelelve formai szempontból is átalakíthatók, aktualizálhatók.
A fenntartó évenként legfeljebb egy alkalommal kötelezheti az intézményvezetőt arra, hogy az intézmény tevékenységéről átfogó módon beszámoljon.
Az éves beszámoló csomag sablonjai:
- Módszertani útmutató az éves beszámolóhoz (.pdf)
- Éves beszámoló-sablon: Óvodapedagógusi (egy csoport) – 2023-2024. (.doc)
- Éves beszámoló-sablon: Összesítő (csoportok) – 2023-2024. (.doc)
- Éves beszámoló sablon: Összesítő (tagóvodák, telephelyek) – 2023-2024. (.doc)
- Éves beszámoló-sablon: Igazgatói – 2023-2024. (.doc)
- Éves beszámolóhoz – Adatlap (.doc)
Ajánljuk azoknak az óvodaigazgatóknak és nevelőtestületeknek:
- akik naprakészek szeretnének lenni a jogszabályi/szakmai elvárások irányában;
- akik számszerű adatokkal is alátámasztva, hitelesen szeretnének elszámolni önmaguk, a fenntartó és az óvodahasználó szülők irányába;
- akik az értékelés során már a következő nevelési évre is fókuszálnak;
- akik jó színvonalon szeretnének megfelelni az intézményt érintő külső szakmai/tanfelügyeleti ellenőrzés - értékelés során.
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné, Ani óvodapedagógus, intézményfejlesztő