Óvodai éves beszámoló 2024-2025. – Értékelést támogató beszámoló sablonok a jogszabályi elvárások tükrében
Javasolt éves beszámolósablonunk tartalmazza a 2025. január 1-től érvényes Önértékelési kézikönyv (Nyolcadik javított kiadásában) meghatározott, és évente kötelezően értékelendő tartalmakat, ugyanakkor ráirányítja a figyelmet az egyes elvárásokhoz kapcsolható pedagógus és igazgatói teljesítményértékelés egységes szempontjaival való összhangra is. |
|
|
Leírás
Tizedik éve, minden nevelési évben – fókuszálva az évente kötelezően értékelendő szakmai elvárásokra – értékelési sabloncsomaggal kívánjuk az óvodák éves beszámolóinak elkészítését támogatni.
Az elmúlt években azonban nem csak az önértékelési kézikönyvek tartalmai, hanem az óvodák működési és egyéb feltételei, valamint az igényeik is sok tekintetben fejlődtek, változtak. Figyelemmel ezekre a változásokra és a sabloncsomagokat alkalmazó óvodák visszajelzéseire, – továbbra is fókuszálva az évente kötelezően értékelendő szakmai elvárásokra – a számos óvoda által korábban megismert és alkalmazott beszámoló sabloncsomag átdolgozására került sor.
A módszertani segédanyag elkészítésének elsődleges szempontjai:
- Beépítésre kerültek az önértékelési kézikönyvben „vastag betűvel jelölt elvárások, amelyek évente értékelendők”. Ezeket a kötelezően értékelendő tartalmakat figyelemfelhívó szándékkal szürke mezőben helyeztük el.
- A beszámoló sablonhoz készült Óvodai éves beszámoló elkészítését támogató segédanyag olyan adaptálható adatgyűjtő lapokat/sablonokat tartalmaz, amelyek az óvodaigazgató döntése szerint az egyes pedagógusok, az egyes csoportokban dolgozók, vagy tagóvoda/telephely szinteken a vezetőtársak segíthetik a beszámolótartalmak összegyűjtését, illetve az intézményi beszámoló elkészítését.
A módszertani segédanyag elkészítésének további szempontjai és tartalmai:
- A rendszerlátást is segítő szándékkal, a kötelezően értékelendő szempontokhoz kapcsolható releváns, a jogszabályban meghatározott pedagógusi és igazgatói teljesítményértékelés egységes szempontjait is megjelenítettük. Természetesen az egységes teljesítményértékelési szempontok alá – igény szerint – ki-ki a saját intézményi teljesítményértékelési szempontjait illesztheti be.
- Beépítésre került néhány zöld színnel jelölt (szám szerint hat) olyan elvárás is, amelyek értékelése minden nevelési évben nem kötelező. Ezek a zöld színnel megjelenített elvárások tehát csak ajánlások, melyeket egyrészt a téma aktualitása (TÉR bevezetése, Pedagógiai Program jogszabályi elvárás szerinti korrekciója/módosítása), másrészt az ötévenkénti átfogó intézményi önértékelés / tanfelügyeleti ellenőrzés során szükséges adatok és információk folyamatos összegyűjtése indokol.
- Az önértékelési kézikönyvben meghatározott hét értékelési terület mindegyikéhez dőlt betűvel módszertani ajánlásként kapcsolódik a Mód-Szer-Tár által javasolt tartalom, mely igény szerint változtatható, illetve utólag az ajánlástartalmak törölhetők.
- Célszerű – ezért javasolt –, hogy az egyes területek értékelését bemutató tartalom minden esetben egy-egy rövid összefoglaló értékeléssel induljon. mely a nem pedagógiai szakemberek (szülők, fenntartó) tájékoztatását is megfelelően szolgálja.
- A beszámolósablonban, valamint a beszámoló elkészítését támogató segédanyagban megjelenített táblázatok és egyéb tartalmak szükség és igény szerint bővíthetők, szűkíthetők, változtathatók.
- Az Éves beszámoló elkészítését támogató segédanyag három melléklete szintén csak tartalmi ajánlások, melyek igény szerint kiegészíthetők, szűkíthetők.
Mellékletek:
- 1. sz. melléklet: Szakmai munkaközösség / munkacsoport éves beszámolója – 2024-2025.
- 2. sz. melléklet:
- Óvodapszichológus éves beszámolója – 2024-2025.
- Gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus beszámolója – 2024-2025. - 3. sz. melléklet: Gyermekvédelmi koordinátor beszámolója – 2024-2025.
A Mód-Szer-Tár által javasolt beszámolósablon alkalmazásával az alábbi alapelvek érvényesítését kívánjuk támogatni:
- a törvényi elvárásoknak való megfelelés;
- igazgató elvárása szerint a munkatársak bevonási lehetőségeinek biztosítása;
- a feladatok elosztásának optimalizálása;
- a rendszerlátás megsegítése és fejlesztése, különös tekintettel a 2024-2025. nevelési évben bevezetésre került teljesítményértékelésre;
- rugalmasság, érthetőség, egyértelműség;
- minőségelvű értékelés (erősségek, fejleszthetőségek, fejlesztési irányok/fejlesztési javaslatok);
Akiknek ajánljuk: Fenntartótól függetlenül minden óvodaigazgatónak, aki a jogszabályi elvárások tükrében, és magas színvonalon kívánja az intézmény Éves beszámolóját elkészíteni.
Megrendelőink az alábbi tartalmakat kapják meg Word formátumban:
- Éves beszámoló 2024-2025. értékelést támogató beszámoló sablon;
- Óvodai éves beszámoló elkészítését támogató segédanyag – 2024-2025. adaptálható adatgyűjtő lapok/sablonok
- 1. sz. melléklet: Szakmai munkaközösség / munkacsoport éves beszámolója – 2024-2025.
- 2. sz. melléklet:
- Óvodapszichológus éves beszámolója – 2024-2025.
- Gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus beszámolója – 2024-2025. - 3. sz. melléklet: Gyermekvédelmi koordinátor beszámolója – 2024-2025.
Ára:
1-3 csoportos óvoda számára: 11.000 Ft+áfa, bruttó 13.970 Ft
4 és több csoportos óvoda számára: 15.000 Ft+áfa, bruttó 19.050 Ft
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
A szakmai ajánlat margójára: Tájékoztatjuk megrendelőinket, hogy az Óvodaigazgatók online szakmai műhelye 6. foglalkozásán (2025.05.05-én) készült videófelvétel megtekintésével részletes bepillantást nyerhetnek, és további segítséget kaphatnak az Éves beszámoló elkészítéséhez. A beszámolósablon megrendelői 50% kedvezménnyel (br. 5.080 Ft áron) vásárolhatják meg a műhelyfoglalkozás szakmai tartalmát. A műhelyfoglalkozás témája: Értékelés az óvodában: Az éves beszámoló készítésének módszertana volt.