Amit az óvodai dajkának feltétlenül tudnia kell! – A gyermekek testi és lelki szükségletei – Szakmai anyagok – 2023.
A 2023. március 24-én megtartott Dajka-műhely I. a Mód-Szer-Tár-ban a dajka kompetenciák tükrében bepillanthattunk a résztvevők hétköznapjaiba és intézményeik teljesítményértékelési gyakorlatába, melyhez hathatós szakmai támogatást is nyújtottunk. A szakmai anyagokat azok számára ajánljuk, akik személyesen nem tudtak részt venni a műhelyfoglalkozáson. |
|
|
Leírás
Rendhagyó módon, a dajkák teljesítményértékelését is megsegítő tartalmak mentén kívántuk megközelíteni a dajkakompetenciákat. Interaktív módszerekkel tártuk és dolgoztuk fel a mindennapok során előforduló eseteket és lehetőségeket, megosztva egymás között a tapasztalatokat, a jól bevált gyakorlatokat, vagy éppen a nehézségeket.
A prezentációban található kérdések megválaszolása és a saját intézménybe zajló közös beszélgetés során olyan önértékelési módszer és technika megismerésére is nyílik lehetőség, melyek a mindennapi munka során egyrészt a gyermeki „tanulás” támogatását, a személyiségfejlesztést, másrészt az intézmény működési és teljesítményértékelési gyakorlatát is támogatják.
Amiről szó volt– Kérdések, amelyekre válaszokat kerestünk, találtunk:
- A gyermekek testi és lelki szükségletei.
- Melyek a dajka sajátos feladatai a gyermekek testi és lelki szükségleteinek kielégítésében?
- Milyen jó intézményi gyakorlatai vannak a táplálkozásnak, a pihenésnek és alvásnak, a tisztálkodásnak, valamint a mozgásigény megfelelő kielégítésének?
- Milyen nehézségekbe ütközik/ütközhet a gyermekek testi szükségleteinek kielégítése, és mit tehetünk?
- Észrevesszük-e a lelki problémával küzdő gyermeket?
- Mi a teendőnk a gyermekek különböző lelki szükségleteinek kielégítése során?
- Milyen intézményi hagyományai vannak a dajkakompetenciák fejlesztésének?
- Kell-e, és milyen mélységben kell a dajkának ismernie a jogszabályokat, és az intézmény belső szabályzatait (PP, SZMSZ, Házirend stb.)?
- Hogyan tudja megsegíteni a dajka a gyermekek környezettudatos magatartásra nevelését?
- Melyek a dajka legfontosabb személyes tulajdonságai?
- Mire terjed ki a titoktartás?
- Milyen teendői vannak a dajkáknak a vagyonbiztonság, valamint a munkavédelmi szabályok betartása területeken?
- Kötelező-e a dajkák teljesítményértékelése?
- További kérdések és felvetések megvitatása, megválaszolása, szakmai élmények és jó gyakorlatok megosztása
Akiknek ajánljuk:
- Minden óvodai dajkának, hogy egy-egy intézményben „egy nyelven beszéljenek” a legfontosabb szakmai kérdésekről.
- Azoknak a dajkáknak, akik szeretnék bővíteni szakmai ismereteiket, vagy megerősítést várnak.
- Az intézményvezetőknek és óvodapedagógus kollégáknak egyrészt mert megerősíti a dajkai munka pótolhatatlanságát, másrészt mert a pedagógiai munkát segítők teljesítményértékelésének kulcsszereplői, és nem utolsó sorban a feldolgozásra kerülő témákban tapasztalataik megosztásával támogathatja nevelőtestületét.
A műhelyvezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné Ani intézményfejlesztő, köznevelési szakértő, tanfelügyelő /minősítő tréner
Szakmai anyagok:
- Dajkakompetenciák – A dajka sajátos feladata a gyermek testi és lelki szükségleteinek kielégítésében (PDF)
- Teljesítményértékelés – Dajka – Értékelő lap (Word)