Alapfokú művészeti iskola éves beszámolója/értékelése a jogszabályi elvárások tükrében - a 2023/2024. tanévre aktualizáltan
Javasolt segédanyag sablon az éves beszámoló/értékelés elkészítéséhez alapfokú művészeti iskolák részére. Az intézmény országos pedagógiai-szakmai ellenőrzése esetében az egyik legfontosabb indikátor az ellenőrzést megelőző két tanév munkaterve és éves beszámolója, melyet elektronikus formában kell az Oktatási Hivatal erre rendszeresített elektronikus felületére feltöltenie az intézményvezetőnek. |
|
|
Leírás
Az általunk kínált éves beszámoló dokumentumminta elkészítése során különös szempont volt, hogy
- a tanfelügyeleti ellenőrzés, az intézmény önértékelése, valamint a komplex ellenőrzés során jól használható legyen;
- értékelhető önreflexiókat adjon;
- tartalmazza az adott tanév legfontosabb témáit, így a pedagógiai program felülvizsgálatával és felmenő rendszerű bevezetésének negyedik ütemével kapcsolatos szakmai tapasztalatokat;
- orientáljon a következő tanévi munkaterv, valamint az ötéves intézkedési terv elkészítéséhez;
- hasznos munkaanyagként szolgáljon a komplex ellenőrzéshez.
Természetesen az iskolák csak akkor tudják a segédcsomag anyagait használni, ha azok implementációját az intézményi specifikumokra építik. Tehát nem kész receptet kínálunk, hanem egy sorvezetőt a belső ellenőrzés minél hatékonyabb elvégzéséhez, és a folyamatos visszacsatolás logikája révén a következő tanév megszervezéséhez.
Az éves beszámoló felépítése teljes mértékben, szempontjai pedig az évenként kötelező tartalmak beépítésével igazodik az önértékelési kézikönyvben is megjelenített elvárásokhoz, és tartalmazzák a jogszabályban meghatározott kötelező tartalmi elemeket.
A segédanyag csomag erénye, hogy nem hagyja magára a vezetőt az éves beszámoló elkészítésében. A munkatervi célok megvalósítására fókuszáló vezetői értékelő beszámoló elkészítését
- munkaközösségenként a pedagógusok értékelése,
- ezt követően pedig – a szervezet felépítésének függvényében – a tagintézmények vagy telephelyek által szolgáltatott adatok és tartalmak összesítése segíti, az erre a célra készült külön értékelő sablon alkalmazásával.
Így az igazgató a pedagógusok és néhány vonatkozásban a nevelő-oktató munkát segítő kollégák bevonásával készítheti el az éves értékelő beszámolóját, melynek alapján körvonalazódnak a következő tanévi munkaterv prioritásai (PDCA-logika).
A segédanyag csomag a következő intézményi feladatok elvégzését segíti:
- éves beszámoló elkészítése,
- teljes körű intézményi önértékelés,
- ötéves iskolai intézkedési terv összeállítása,
- intézményi fejlesztési terv összeállítása,
- komplex ellenőrzés során készített intézkedési terv.
A beszámoló elkészítése során a szakmai elvárásokkal is koherens minőségügyi szemlélet érvényesítésére ösztönzünk. Az egyes elvárok értékelésének összegzése tartalmazza az adott területen elért intézményi erősségeket és fejleszthető területeket, valamint a 2023/2024. tanév munkatervéhez is megfelelő alapul szolgálhatnak a kijelölt fejlesztési irányok, feladatok.
A segédanyag csomag tartalma:
- Módszertani útmutató az éves beszámolóhoz
- Éves beszámoló-sablon: Munkaközösségek
- Éves beszámoló-sablon: Vezetői
- Éves beszámoló-sablon: Összesítő
- Éves beszámolóhoz – Adatlap
Ajánljuk azoknak az intézményvezetőknek és nevelőtestületeknek:
- akik naprakészek szeretnének lenni a jogszabályi elvárások irányában;
- akik az éves beszámolót egy jól menedzselt, gyakorlatközpontú munkafolyamatban kívánják kimunkálni;
- akik jó színvonalon szeretnének megfelelni a vezetői és az intézményi önértékelés, valamint az intézményt érintő külső szakmai/tanfelügyeleti ellenőrzés – értékelés során;
- akik az intézményi önértékelést, az intézményi minőségfejlesztést és a belső ellenőrzést összehangolt folyamatként kívánják kezelni, és az azok eredményeiként keletkező dokumentumokat nem a fióknak, hanem a mindennapi iskolai életnek szánják.
A sablont nagy szakmai tapasztalatokkal rendelkező szakemberek, Dr. Kozák András LL. M. tanügyigazgatási jogi szakértő, megbízott egyetemi oktató és Lendvai Lászlóné köznevelési szakértő/intézményfejlesztő állították össze, melyet elektronikus formában tudunk biztosítani.
Szakmai vezető: Lendvai Lászlóné intézményfejlesztő, tanfelügyelő/minősítő szakértő tréner